Belépés

A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti
Címlap

Tematika TBOG3014 A biológia tanítása általános iskolában 2023/2024 tanév II. félév

2023./2024. II. félév

Mikrotanítás
Gyakorlat
I. A
A forró övezet.
A mérsékelt övezet.
A hideg övezet és a tengerek élővilága;
a globális környezeti problémák.



A forró övezet témakörből összefoglaló óra tartása.
  • Kerettanterv, és tankönyvek analízise.
II. A
Az állatok és a növények rendszertana.
A növények és az állatok életműködései.
Kültakaró és mozgás.



A kültakaró és mozgás témakörből összefoglaló óra tartása.
  • Kerettanterv, és tankönyvek analízise.
III. A
Anyag és energia.
Szabályozás.
Szaporodás.



A szaporodás témakörből összefoglaló óra tartása.
  • Kerettanterv, és tankönyvek analízise.
X. A
Állatkerti foglalkozás terve.



  • Beadandó Állatkerti foglalkozás terve
XI. A
A szakközépiskolák „Természetismeret” tantárgya.



  • Ismerkedés a tantárgy követelményrendszerével. Interdiszciplináris fogalmak a biológia-tanításban.
XII. A
Zárthelyi dolgozat



Ajánlott irodalom :

  • Gál Béla (2014): Biológia 10. - 11. - 12. (a gimnáziumok számára) Mozaik Kiadó, Szeged.
  • Kézdy Edit, Kornai Júlia, Kökényesi Ágnes (2016): Biológia-Egészségtan munkafüzet 10-11-12. OFI, Budapest.
  • Kováts Zsófia (2016): Biológia-Egészségtan munkafüzet 8. OFI, Budapest.
  • Kropog Erzsébet (2016): Biológia-Egészségtan tankönyv 7., és 8. OFI, Budapest.
  • Molnár Katalin, Mándics Dezső (2016): Biológia-Egészségtan tankönyv 10-11-12. OFI, Budapest.
  • Biológia 7. - 8. - 10. - 11. - 12. (OFI tankönyvek; munkafüzetek)


  • Kerettanterv
    Mozaik Kiadó tankönyve (fogalmak)
    OFI tankönyv (fogalmak)
    Ábrák, fotók, diagramok (száma, értékelése, pl. helyes, hibás, összetett, stb.)
    Olvasmányok, feladatok (feladatoknál típus, pl. problémafeladat, kutatásra ösztönző, stb.)
    A témakörre vonatkozó tartalom
    A témakör elemzése szakmailag: milyen fogalmak és összefüggések szerepelnek, azok szakmailag helyesek-e, illenek-e a tantervben leírtakhoz. A témához illő mindennapi életből vett példák, amelyek az adott ismeretanyaggal magyarázhatók. A két vizsgált könyv közötti különbségek összehasonlítása.
    A témakör elemzése szakmailag: milyen fogalmak és összefüggések szerepelnek, azok szakmailag helyesek-e, illenek-e a tantervben leírtakhoz. A témához illő mindennapi életből vett példák, amelyek az adott ismeretanyaggal magyarázhatók. A két vizsgált könyv közötti különbségek összehasonlítása.
    A két vizsgált könyv anyagának összehasonlítása: ábrák, fotók, rajzok, diagramok száma, kivitelezése, didaktikai szerepe (magyarázó, érdeklődésfelkeltő, analizáló, folyamatábra, stb.). Egy kiválasztott ábra részletes elemzése a csoport segítségével.
    Az olvasmányok jellege, mennyisége, a feladatok helye a leckékben, típusai (didaktikai és képességfejlesztés szempontjából)