Tematika TBOG3011 Biológia tanítása II. 2023/2024 tanév II. félév
I. Diffúzió és ozmózis a biológiai rendszerekben. ( Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával ) A kísérlet mint módszer gyakorlati alkalmazása, előzetes ismeretek felmérésének módszere. |
|
II. Fehérjék harmadlagos és negyedleges szerkezete. ( Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával ) Az érettségi követelményrendszer konkretizálása, egy tetszőlegesen választott kooperatív módszer alkalmazásával. |
|
III. A fotoszintézis ( Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával ) A motíválás konkrét lehetőségei a fotoszintézis tanításában |
|
IV. Az ember légzése. Légzőmozgások, térfogatváltozások (Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával) A megfigyelés mint módszer alkalmazása, a légzéssel kapcsolatos tévképzetek feltárása a tankönyv és a tanulók ismeretei alapján. |
|
V. Nyál, gyomornedv és hasnyál enzimhatása. (Gyakorlati óra vezetése önállóan a gyakorlati könyv alapján) Mozaik módszerrel történő tanítás. BLGY. 112., 113., 114., 115., 116. |
|
VI. Az emberi szív működése. (Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával) A boncolás módszertana, a modellek, problémacentrikus tanítás. |
Kiadott anyag alapján
|
VII. A vese működése. (Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával ) Folyamatábrák tanításának alkalmazása. |
|
VIII.
Az emberi szem felépítése, és működése. (Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával) Táblavázlat és rajzolás módszere. |
Az emberi szem működésével kapcsolatos vizsgálatok. |
IX. Kapcsolt öröklés és rekombináció. A feladatmegoldás elmélete és gyakorlata. |
Genetikai típusfeladatok |
X. Populációk kölcsönhatásai Egy tetszőlegesen választott kooperatív módszer alkalmazása. |
|
X. A Vegetatív idegrendszer Az ismeretek gyakorlati életben előforduló jelentőségének bemutatása. |
|
X. B Az evolúció közvetett és közvetlen bizonyítékai Egy tetszőlegesen választott kooperatív módszer alkalmazása.(nem ugyan az mint az előző) |
|
X. C Szerzett immunitás Problémacentrikus tanítás. |
|
X. D A meiózis Folyamatábrák tanításának alkalmazása. |
Ajánlott irodalom :
- Lénárd Gábor :
- Biológia a gimnáziumok III. o. számára
- Biológia a gimnáziumok IV. o. számára
- Biológiai laboratóriumi vizsgálatok ( BLGY. )
( a gimnáziumok II., III., IV. o. számára )
- Mülner Erzsébet: Biológiai gyakorlatok középiskolásoknak (BGYK.) ( 9 – 12. osztály )
- Dr Perendy Mária : Biológiai vizsgálatok
- Oláh Zsuzsa : Biológia I. II. III.
- Dr Berend M. – Dr Szerényi G. : Biológia I. II. III. IV.
- Mojzes J. - Cs. Nagy G. : A kémiai tantárgypedagógia
- Kacsur István : A biológia tanítása
- Gál Béla: Biológia 10. - 11. - 12. (a gimnáziumok számára) (alternatív tankönyvek, feladatgyüjtemények, segégletek)
- Biológia 7. - 8. - 10. - 11. - 12. (OFI tankönyvek; munkafüzetek)
- NAT Ember és természet ( kivonat )