Belépés

A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti
Címlap

Tematika TBOG3011 Biológia tanítása II. 2023/2024 tanév II. félév

2023./2024. II. félév

Mikrotanítás
Gyakorlat
I.
Diffúzió és ozmózis a biológiai rendszerekben.

( Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával )


A kísérlet mint módszer gyakorlati alkalmazása, előzetes ismeretek felmérésének módszere.
  • BLGY - 9. A kolloid állapot.
  • BLGY - 17. Az ozmózis kimutatása növényi szövetekben.
  • BLGY - 23. Neutrális zsírok kimutatása biológiai anyagokban.
  • BLGY - 24. A neutrális zsírok hisztokémiai kimutatása.
  • BLGY - 26. Az epesavak tulajdonsága.
II.
Fehérjék harmadlagos és negyedleges szerkezete.

( Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával )


Az érettségi követelményrendszer konkretizálása, egy tetszőlegesen választott kooperatív módszer alkalmazásával.
  • BLGY - 40. - 41. Biuret és xantoprotein reakció.
  • BLGY - 44. - 45. Fehérjék reverzibilis és irreverzibilis kicsapása.
III.
A fotoszintézis

( Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával )


A motíválás konkrét lehetőségei a fotoszintézis tanításában
  • Érettségi követelményrendszer, fiktív kísérletelemzés.
IV.
Az ember légzése. Légzőmozgások, térfogatváltozások

(Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával)


A megfigyelés mint módszer alkalmazása, a légzéssel kapcsolatos tévképzetek feltárása a tankönyv és a tanulók ismeretei alapján.
  • BLGY - 129. Az ember légzése.
V.
Nyál, gyomornedv és hasnyál enzimhatása.

(Gyakorlati óra vezetése önállóan a gyakorlati könyv alapján)


Mozaik módszerrel történő tanítás.
BLGY. 112., 113., 114., 115., 116.
  • BLGY. 112., 113., 114., 115., 116. Enzimhatások bemutatása.
VI.
Az emberi szív működése.

(Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával)


A boncolás módszertana, a modellek, problémacentrikus tanítás.
Kiadott anyag alapján
  • Szívboncolás
  • Vérnyomásmérés
  • Folyadékos preparátumok készítésének megbeszélése

VII.
A vese működése.

(Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával )


Folyamatábrák tanításának alkalmazása.
  • A kanyarulatos csatornák működésének modellezése.
VIII.

Az emberi szem felépítése, és működése.


(Tetszőlegesen választott demonstrációs kísérlet bemutatásával)


Táblavázlat és rajzolás módszere.
Az emberi szem működésével kapcsolatos vizsgálatok.
IX.
Kapcsolt öröklés és rekombináció.



A feladatmegoldás elmélete és gyakorlata.
Genetikai típusfeladatok
X.
Populációk kölcsönhatásai



Egy tetszőlegesen választott kooperatív módszer alkalmazása.
X. A
Vegetatív idegrendszer



Az ismeretek gyakorlati életben előforduló jelentőségének bemutatása.
X. B
Az evolúció közvetett és közvetlen bizonyítékai



Egy tetszőlegesen választott kooperatív módszer alkalmazása.(nem ugyan az mint az előző)
X. C
Szerzett immunitás



Problémacentrikus tanítás.
X. D
A meiózis



Folyamatábrák tanításának alkalmazása.

Ajánlott irodalom :

  • Lénárd Gábor :
    • Biológia a gimnáziumok III. o. számára
    • Biológia a gimnáziumok IV. o. számára
    • Biológiai laboratóriumi vizsgálatok ( BLGY. )
      ( a gimnáziumok II., III., IV. o. számára )
  • Mülner Erzsébet: Biológiai gyakorlatok középiskolásoknak (BGYK.) ( 9 – 12. osztály )
  • Dr Perendy Mária : Biológiai vizsgálatok
  • Oláh Zsuzsa : Biológia I. II. III.
  • Dr Berend M. – Dr Szerényi G. : Biológia I. II. III. IV.
  • Mojzes J. - Cs. Nagy G. : A kémiai tantárgypedagógia
  • Kacsur István : A biológia tanítása
  • Gál Béla: Biológia 10. - 11. - 12. (a gimnáziumok számára) (alternatív tankönyvek, feladatgyüjtemények, segégletek)
  • Biológia 7. - 8. - 10. - 11. - 12. (OFI tankönyvek; munkafüzetek)
  • NAT Ember és természet ( kivonat )